projectgoldengoat.blogg.se

Dags att testa konceptet "Chinese Annual Dinner"

Publicerad 2017-01-11 15:07:03 i Allmänt,

I fredags var det dags - Chinese Annual Dinner på IKEA. Det är stort! Inte lika stort som kinesiska nyåret men konceptet av en årlig middag/konferens med sin arbetsgivare är stort i Kina. Så fort det närmar sig det speciella datumet så börjar alla prata om förra årets minnen och året innan dess... och sedan planerar man för "sitt stora uppträdande". I IKEAs fall har man dessutom alltid ett tema för middagen. I år var temat 1920-tal á la  Gatsby. I inbjudan fanns en "moodboard" med bilder så man verkligen skulle hitta rätt stil för sina inköp.
 
I praktiken var inte det där med utklädnaden så viktig visade det sig, däremot var det viktigare att prestera bra på uppträdandet. Produktcentrat som jag tillhör är nog den avdelning som har störst andel västerlänningar och i år när festen låg så tight på ledigheten (där många västerlänningar tar semester) var det inte mycket av planering och övande av uppträdande. Några dagar innan anmälde sig en manlig kinesisk kollega frivilligt att sjunga opera på ryska (Vitas) och under 30 min på lunchen samma dag övades in en enkel dans med röda fjäderplymer som någon så passande beställt på Tabao med snabbaste leverans.
 
Enligt oss själva var vi en succé (naturligtvis!) och med tanke på att den frivilliga kinesen aldrig stått på en scen och levererat mycket höga operatoner tidigare så måste jag hålla med. Om ni lyssnar på Vitas - Opera 2 så kommer ni förstå vad jag menar.
 
Hela middagen blev som en studie i kinesiskt event toppat med IKEA kultur. Cirka 200 personer kring runda bord i en upplyst lokal med spotlights som vandrade över tak och väggar hela tiden, en enorm buffe där höjdpunkten var hummer och räkor och uppträdande i massor som varierande från guld och glitter, till halvnaket och historisk berättande. Kineser älskar lotteri, sk Lucky Draw och naturligtvis var detta en bidragande faktor att så många stannade så länge som de gjorde. Första pris var en 5000 rmb-voucher på Kinas största resebolag. Själv, som enda svensk, lyckades jag vinna vinstlott nummer 2 och gick hem med ett par superfina Monster Diamond hörlurar.
 
Något som inte var kinesiskt, men med kinesisk touch, var leken "Gissa produktens namn". Varje bord hade fått ett nummer och en Wechat adress. På de stora skärmarna vid scenen visades upp en IKEA produkt utan namn och det bord som först wechattade rätt namn vann produkten. Sen var det nästa produkt osv. Ett fantastisk engagemang uppstod och det här var verkligen något som en IKEA nördig kunde gå igång på förstod jag. Efter den leken gick folk hem med både gosedjur, ljuslyktor, Mammutstolar under armen :).
 
Middagen dog (enligt plan) kl 22. En minut efter 22 var lokalen tom. Jag har aldrig sett folk försvinna så snabbt. 
Det som saknades för att verkligen leva upp till en riktig traditionell Chinese Annual Dinner var spriten och skålandet. Det serverades bara öl och vin och det som fanns tog slut snabbt och några Ganbei var det inte tal om. Jag är lika glad att slippa uppleva den delen av en Chinese Annual Dinner!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela