projectgoldengoat.blogg.se

Cyklar, cyklar, cyklar...och trender

Publicerad 2017-02-09 13:50:18 i Allmänt,

Att kineserna cyklar mycket är inget nytt. Oavsett om man bor i Kina eller inte så har man ju sett bilder över hur man använder cykel som transportmedel i Kina.Den traditionella trehjulingen fullpackad med återvinningsbar papp, frigolit eller apelsiner till försäljning är en vanlig syn här i Shanghai. Gärna med frugan på flaket!
 
I höstas startade en annan trend, inte bara i Shanghai, utan över hela Kina. Oranga 'hyr'-cyklar dök upp på gatorna och trottoarerna, i massor! Efter några veckor stod det plötsligt gula 'hyr-'cyklar och nu finns även blåa och gröna. Alla med olika namn och lite olika design. Här i Kina har man bestämt att göra skillnad, dvs vi som bor i stan ska helt enkelt cykla mer, bra för hälsan och miljön. För 1 yuan, ca 1,30 kr, kan du cykla 30 min. Du laddar hem en app, som du använder för att scanna av en QR kod på cykeln och sen är det bara att börja cykla. Samma app för alla olika färgvarianter av cykel. 
 
Har vi cyklat då? Nej, inte ännu. Cyklarna är nämligen inte direkt anpassade för personer över 1,70 och trafiken har ju inte blivit bättre och snällare bara för att det nu far runt färgglada cyklar i stan. Men en solig söndag- morgon ska vi utforska närområdet på 'hyr'-cykel.
 
Just trenden med 'hyr-'cyklarna och hur man enkelt med en app i telefonen kan låna sig en cykel i stort sett varsomhelt och närsomhelst fanns med i en lista på trender i Kina för 2017. En professor vid Pekings Universitet, Jeffrey Towson publicerade nämligen häromdagen en artikel på LinkedIn med titeln "My 5 Predictions for Chinese Consumers in 2017". Det var en mycket intressant läsning där han tar upp följande trender:
 
- att kineserna med sin vana av att köpa det mesta online (Taobao), ligger i framkant till att ta till sig nya mobil applikationer, som tex i exemplet med 'hyr-'cyklarna. Han nämner ett annat exempel också, en app som editerar foton. Den har blivit superpopulär bland kinesiska kvinnor som vill göra sig 'vackra'.
- att när kineserna hittar mindre företag eller marknader som är av intresse så kan det leda till dramatiska förändringar. Ett exempel som anges är en lavendel doftande nalle från Tasmanien som blev så populär bland kineserna, så orderingång ökade så pass att det lilla företaget på Tasmanien var tvungna att stänga orderböckerna för att kunna leverera.
- att USAs President snart kommer att upptäcka att kineserna lyssnar på honom. Bestämmer sig kineserna sig för att vara för eller emot så har de makt att påverka pga sin stora köpkraft.
- att vi kommer att se mycket mer av typisk kinesisk 'business' runt om i världen. Över 120 miljoner kineser reste utomlands förra året och de börjar bli vana resenärer. Investerare gör säkert i att se till att få sin del av turistande kineser.
- att kinesiska konsumenter går från 'healthy fashion' till 'healthy living'. Just denna trend var mer en önskan från professor Towson då han sett mer av träningskläder på kineserna än faktiska träningsutövare. Vem har inte sett kineser med joggingbralla på?
 
Vi får väl se om professorn får rätt i sin trendspaning, men det skulle inte förvåna mig!
 
 Bilden är tagen utanför mitt jobb i höstas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela