projectgoldengoat.blogg.se

Smekmånaden är över!

Publicerad 2016-10-16 12:26:56 i Allmänt,

Jag har nu varit anställd på IKEA i 8 veckor, vilket i verkligheten motsvarar 34 arbetsdagar (eftersom det varit lite semestertider). Det är bara att konstatera att "smekmånaden" är slut. Det är ganska gott första tiden, att liksom fylla dagarna med att introduceras till nya människor, nya produkter, nya lokaler, nya system, nya rutiner. Helt eller delvis serveras man dagens agenda hela tiden. Allt är spännade och man är som en tvättsvamp som bara suger åt sig ny kunskap och imponeras över hur duktiga alla är.
 
Efter några veckor händer något... Helt plötsligt är inte dagen uppfylld av introduktionsmöten längre och alla är inte så "nice" och inbjudande längre. Helt plötsligt ser man sitt arbete med nya ögon, man upptäcker att vissa saker inte alls fungerar så bra som man trott eller den där personen kanske inte alls var så där högpresterande som det gav sken av i början. Den här fasen kallas inom ämnet grupputveckling "Storming" (till skillnad från Forming, Norming och Performing), alltså ska det vara lite stormigt! Som projektledare så har jag varit med i dessa fyra olika faser med alla projekt så jag tycker inte det är alls skrämmande att det stormar lite, men det tar en del på vardagsenergin.
 
Jag har funderat en hel del på fördelen och nackdelen av att vara 40+ i ålder och med 20+ års arbetslivserfarenhet. Jag önskar inte jag var 20 år igen, men ibland hade det varit ganska skönt att vara lite "grönare". De senaste veckorna har jag vid flera tillfällen hamnat i möten eller diskussioner där jag känner igen mig, där jag har kunskap inom området och där jag har praktisk erfarenhet. Vid dessa tillfällen har jag, inom mig själv, brottats med hur mycket jag verkligen ska "avslöja min ålderdom" och komma med förslag och idéer. Eller om jag bara ska vara tyst och lyssna. Som tur är, har jag i min arbetsbeskrivning, att jag ska ha en mer mentoring/coaching roll. Så jag får verkligen lov att komma med förbättringsförslag och sprida min erfarenhet! Med det i bakhuvudet ser jag och mina 40+ rynkor fram emot kommande faser, Norming och Performing - då kan det börja hända grejer på riktigt!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela