projectgoldengoat.blogg.se

En annorlunda jul och nyår

Publicerad 2017-01-11 14:10:39 i Allmänt,

Två månader har gått sedan senaste blogginlägget och jag måste tacka de mest hängivna bloggläsarna för att ni pushar mig att fortsätta. Det är inte det att jag inte vill dela med mig eller tycker det är tråkigt att skriva (jag har verkligen upptäckt hur roligt det är att skriva texter), men ibland går liksom luften ur mig - och det var det som hände i november! Nu har jag laddat batterierna och hoppas kunna fortsätta leverera lite tankar och galenskaper från vårt äventyr här i Shanghai och Asien.
 
Men jag tänkte börja med Thailand och Kamala Beach, där vi tillbringade jul och nyår. Det var inte helt självklart att dra iväg mot värme med vänner istället för att traditionsenligt fira jul med familj och släkt hemma i Sverige. Men är man nu här, långt bort i öst, så är det väl ändå då man ska göra en sådan här sak...tänkte vi och slog slag i saken. 
 
Vi är inte som många andra svenskar superberesta i Thailand och som känner Phuket som sitt andra hem. Nej, en vecka på Koh Samui är vad vi har erfarenhet av. Jag kan nu dock förstå varför så många tillbringar sina vintersemester just på Thailands största ö Phuket. Det är behagligt klimat, vackra stränder, god mat, enkelt att bli förstådd - listan kan göras lång.
 
Då vi var nio personer totalt så hade vi bestämt att vi bokar in oss på ett ställe och så gör vi utflykter därifrån. Så här i efterhand så var det nog både bra och dåligt. Skönt att ha en plats som man kan lära känna lite bättre och inte bara vara på nya platser hela tiden. Extra skönt för våra jetlaggade kompisar i början av vår vistelse och extra skönt för oss när förkylningar, feber, maginfektion och öroninflammation hindrade oss från större utsvävningar. Men två veckor på samma ställe gör en lite loj och lat. Och ju längre tiden gick desto latare blev vi.
 
Men vi skapade många härliga minnen. Framförallt måste jag nämna nyårskvällen. Alla nio var på benen, vi åt den billigaste nyårsmiddagen någonsin (eftersom det var fullbokat på de lite dyrare restaurangerna), vi hade fötterna i sanden, drack goda frukt shakes under palmer och vi såg det mest fantastiska nyårsfyrverkeriet. Att vi sedan fick lite Thaiboxningsuppträdande och musikframträdande på hotellet får vara bonus :).
 
En annan händelse som kommer gå till minnesbanken är vår båttur till Banana Beach. Jag hade tjatat om att åka Longtailboat i en dryg vecka, men det blev aldrig av. En av de sista dagarna var jag nere på stranden tidigt en morgon och bokade in oss på en båt för några timmar. Fantastisk båttur ut på havet, snorkling med vackra fiskar och härligt bad på Banana beach. Där började det dock att dugga lite och efter bara några minuter i båten på väg hem, öppnar sig ett skyfall utan dess like. Då hade vi 30 minuters båtfärd hem. Det gungade, slog in vatten och regnet blästrade oss i ansiktet. För första gången frös vi. Med en envis båtförare kom vi till sist fram till "vår" beach, blöta och skakade. Jag hoppas verkligen att vi inte skrämt våra barn för livet på den färden.
 
Jag måste speciellt tacka hela familjen Jansson för en trevlig och kul resa och vi hade alla våra olika små utmaningar, men skapa minnen för livet gjorde vi!!
 

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2017-01-11 21:19:00

Det gjorde vi verkligen! Håller med om att nyår var underbar! Nästa gång lämnar vi sjukdomarna hemma hela semestern! ;)

Postat av: Ulrika

Publicerad 2017-01-17 09:27:57

Äntligen tillbaka, som jag längtat!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela